۶ اشتباه رایج در برنامه پاداش دهی به مشتریان وفادار -قسمت اول

۶ اشتباه رایج در برنامه پاداش دهی به مشتریان وفادار -قسمت اول

۶ اشتباه رایج در برنامه پاداش دهی به مشتریان وفادار -قسمت اول

امروزه هر کسب و کاری،  برنامه ای برای تقویت وفاداری مشتریان خود دارد. خواه یک خرده فروش باشید خواه صاحب یک رستوران بزرگ، ضروری است یک برنامه برای پاداش دهی و حفظ مشتریان وفادار خود داشته باشید. مطمئن باشید مشتریان وفادارتان احساس خاصی دارند و متوجه شوند که پیش شما احساس خاصی دارند.

زمانی از منافع این برنامه برخوردار می شوید که به گونه ای صحیح از آن استفاده کنید. مواظب باشید در پیاده سازی برنامه های خود اشتباهات رایج زیر را مرتکب نشوید:

تمایزسازی نمی کنید

از خودتان بپرسید آیا برنامه وفاداری متفاوتی دارید؟ برای مشتریان وفادار خود چه کاری انجام می دهید؟

تمایزسازی در دو سطح رخ می دهد: یکی برنامه های وفاداری را از دیگر رقبا متمایز کند و دوم مشتریان وفادارتان را از دیگر مشتریان جدا کند تا آنها حس ارزشمندی پیدا کنند.

 اکثر شرکت ها اشتباه های مشترکی می کنند و سبب می شود نتوانند برنامه های وفاداری خود را اجرا کنند درنتیجه مشتریان با  رقبای خود ارتباط برقرار می کنند. بنابراین باید برنامه ای پیاده کنید که به مشتریان چیزی به اندازه کافی، منحصر بفرد دهید که آنها را برای بازگشت سریعتر آماده کند.

همانطور که قانون بازاریابی می گوید که ۸۰ درصد منافع از ۲۰ درصد مشتریانتان تامین می شود، نشانگر اهمیت داشتن برنامه و طراحی مجموعه پیشنهادات شخصی سازی شده می باشد که مشتریان وفادار خود را از بقیه جدا قرار دهید. لازم است به طور مداوم نوآوری کنید و پیشنهادات جالبی به مشتریان خود بدهید تا رفتار خرید مشتریان خود را بهبود دهید.

بیش از حد پیچیده است

برنامه وفاداری باید بیش از حد ساده باشد تا بتواند کارآمد باشد: از فرم ثبت نام شروع کنید، مشتریان را وادار نکنید فرم های طولانی پر کنند و یک پشته اطلاعاتی تحویل شما بدهند. بهترین راه این است که اجازه دهید با ورود به حساب کاربری خود در رسانه های اجتماعی، به راحتی به اطلاعات شخصی شان دست پیدا کنید.

نکته مهم در برنامه وفاداری این است که پاداش مشتریان خود را به شکل های گوناگونی چون پول نقد، تخفیف های منحصر بفرد، دموی ویژه یا هدایای رایگان دهید. یکی از دلایل رهاسازی برنامه های وفاداری طولانی بودن کسب پاداش است، به طور مثال برخی سایت ها، مشتریان می توانند برای هر ۵ امتیاز پاداش، یک دلار و برای هر ۵۰۰ امتیاز کسب شده، ۵ دلار و چندین مزایای دیگر پاداش بگیرند. خب بیش از حد پیچیده و طولانی است.

نکته دیگر در ارتباطات با مشتری شفاف باشید و آنرا ساده نگه دارید تا مشتریانتان به آسانی متوجه شوند که چگونه می توانند پاداش بگیرند.

نتایج را اندازه گیری نمی کنید

هر فعالیت بازاریابی باید با اندازه گیری نتایج و اثربخشی پایان یابد. چگونه می توان اشتباهات را متوجه شد و از آنها درس گرفت تا رشد کرد؟

درباره برنامه های وفاداری، باید بر روی تاثیر برنامه های خود توجه ویژه ای داشته باشید.

 به هنگام شروع کار بسیار مهم است که بدانید چه تعداد اعضای جدیدی بدست آوردید، درآمد کسب و کارتان از مشتریان وفادار چقدر است و چه تعداد از مشتریانتان به کسب و کار شما جذب شدند.